Sateenkaarimaljan säännöt

saannot_sateenkaari_01.jpg

Sateenkaarimalja- kilpailussa etsitään vuosittain parhaan pistemäärän saavuttanutta HIRVIKOIRAA (SHHJ , SPJ tai SLJ:n alainen rotu) , jonka omistaa Kainuun hirvikoirayhdistyksen jäsen tai hänen alaikäinen lapsi. Valinta tapahtuu näyttelyissä ja kokeissa saavutettujen tulosten perusteella alla olevan pistelaskun mukaisesti.

Näyttelystä saatavat pisteet:

JUN/NUO/AVO/KÄY/VAL/VET- luokassa ERI    4pist.
JUN/NUO/AVO/KÄY/VAL/VET- luokassa EH   3pist.
JUN/NUO/AVO/KÄY/VAL/VET- luokissa H   2pist.

Lisäpisteet:

SERT    1 pist.
RYP   2 pist.
ROP   2 pist.
BIS   2 pist.

Maksimipistemäärä näyttelyistä on 15 pistettä.

Hirvenhaukkukokeista saatavat pisteet:

AVO1 -tulos   3 pist.
AVO2 -tulos   2 pist.
VOI1 -tulos   4 pist.
VOI2 -tulos   3 pist.
VOI3 -tulos   2 pist.

Pistelaskussa otetaan huomioon neljän parhaan kokeen tulos. Lisäksi piirinmestaruudesta saa 2 pistettä. SM-kisan voitosta 6 pistettä. Maksimipistemäärä kokeista on 20 pistettä.

Kilpailuun osallistumisen edellytys on , että koiran omistaja ilmoittaa koiransa pisteet ja sen, miten ne ovat muodostuneet Kainuun hirvikoirayhdistyksen sihteerille tammikuun loppuun mennessä ja että kiertopalkinnon kulloinenkin haltija kaivertaa kustannuksellaan voittotiedot pokaaliin. Tasapisteiden sattuessa , nuorempi koira voittaa. Pokaali on palautettava Kainuun hirvikoirayhdistykselle sen vuosikokoukseen mennessä.

Sateenkaarimaljan historia: Kilpailun alkuperäinen ideoija on Jarmo Halonen , jonka aloitteesta laadittiin v.1988 säännöt ja suunnittelutoimisto Sateenkaari Oy lahjoitti kiertopalkinnon. Alussa sovittiin , että kilpailu on voimassa 10 vuotta ja se koskee ainoastaan SHHJ:n alaisia rotuja. Kilpailu on jatkunut keskeytymättä vuoteen 2005 saakka. Kainuun hirvikoirayhdistyksen hallituksen aloitteesta ja Jarmo Halosen luvalla kilpailua jatketaan ilman määräaikaa ja se muutetaan koskemaan kaikkia hirvikoirarotuja. Sääntömuutoksen vahvisti Kainuun hirvikoirayhdistyksen hallitus 15.03.2005.